Alla inlägg den 2 november 2010

Av Ann - 2 november 2010 20:51

        

Talgoxe                                    Pilfink                                       Gulsparv


Tänk att en toalett kan vara ett trevligt rum att vistas i för mer än det man brukar använda det till!

Några meter utanför "mitt" badrum finns det mat till fåglarna - frömix med solrosfrön, hampa och have - talgbollar och jordnötter.

    

Ekorre                    Grönfink

Där får vi besök av många slags fåglar - och en ekorre. Under många år, när vi hyrde stuga här i Tällberg, såg vi aldrig till ekorrar, men nu finns det runt vårt nybyggda hus. Det är bara trevligt när jag ser hur den klänger på jordnötshållaren för att få ut nötter. Fåglarna bryr sig inte heller om den.

   Skata

Jag har alltid funderat varför folk inte vill ha skator runt sina fågelbord, de behöver ju också överleva. Nu, däremot, förstår jag. De både river ner hållarna och äter upp allt alldeles för fort. Men, som sagt, de behöver också överleva...

För några veckor sedan fick min man sätta fast automaterna med karbinhakar, för både talgbollarna och fröautomaten åkte i backen - nu sitter de kvar, minsann!

  

Domherre                               Nötskrika

Ett par dagar nu har vi haft domherrar på besök - både honor och hannar. Det är alltid så trevligt att se de arter som man inte ser så ofta. Eftersom vi har mycket träd runt oss så hör vi dem ofta på sommaren men de vill inte visa sig.

 De senaste veckorna har det även varit ett par nötskrikor och hälsat på - så vackra färger.

   Nötväcka

En riktig rolig fågel är nötväckan, den som kan "springa" upp och ner i ett träd. Den är inte så rädd heller. När min man kommer ut med en nypåfylld fröautomat sitter den nästan vid hans huvud och "pratar" och så fort han vänder ryggen till så är nötväckan där och hämtar mat.

    

Kaja                                         Gulsparv

Vi har alltså besök av alla fåglar som det finns bilder på - hittills, ska jag kanske säga. För tidigare år har vi också haft besök av gråspett och siskor.

    

Entita                                       Blåmes

Om jag förstått det rätt så stannar inte bofinken och bergfinken kvar här under vintern så antagligen har de flyttat härifrån nu. Bofinken har jag inte sett till på ett tag och i förra veckan hade vi en dag en snabbvisit av några bergfinkar.

    

Bofink                        Bergfink

Av Ann - 2 november 2010 11:17

     

I går kväll kom vi hem vid 21.30 och då var det is på bilrutan. Vår termometer visade på en halv minusgrad.

I dag är det grått men det har blivit plusgrader igen. 3,5 närmare bestämt.


Bilden är fotad från Green Hotels utfart 1 nov kl 14.45

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Skriver om lite av varje, om livet i allmänhet och i Tällberg i synnerhet, runt djur, familj, böcker, trädgård, ekonomi, hälsa, mat, andlighet och annat som faller mig in.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards