Alla inlägg den 5 oktober 2010

Av Ann - 5 oktober 2010 17:34

I vintras gick jag, min man och ett par bekanta på en aktiekurs. Där fick vi lära oss att det är bättre att köpa aktier än att köpa fonder. Fonderna tar bankerna/kommissionärerna betalt för hur bra eller dåligt det än går för fonderna. Aktierna kan du ha i en depå som det inte kostar något, t ex Aktiedirekt (finns fler att välja på men det är dessa två nedanstående som jag har).


Själv har jag både Aktiedirekt och Aktiespararna med deras Aktieinvest. Den sistnämndas depå behöver man inte betala något för om man t ex månadsspar eller gör minst en affär per kvartal. Man betalar i och för sig en medlemsavgift till Aktiespararna, men då får man även deras tidning med olika tips.


Aktiedirekt ordnade jag en depå i för att göra lite snabbare köp och sälj. Alltså tjäna lite pengar på kort sikt. Deras lägsta courtage är 9:- och Aktiespararnas är 29:-. De har därefter en procentsats, som jag just nu inte har i huvudet. Kolla gärna upp sådant innan ni startar något. Aktiespararna har jag som depå att spara i på längre sikt.


Att välja min banks depå var inte att tänka på, de tar bra betalt.


Har du aldrig handlat med aktier tidigare så har Aktieinvest olika paket, där de samlat lite olika bolag. Bara att välja vilket paket man vill ha. Det gör det lite enklare för en nybörjare.


Aktiespararna ordnar även olika möten där ett par bolag brukar presentera sig. Kurser där man kan lära sig, vare sig man är nybörjare eller vill lära sig mer. Kanske en bra början för dig som aldrig sysslat med aktier tidigare.


Jag kan lova att ni kommer att studera börssidan i morgontidningen om ni väl börjar handla med aktier!


Lycka till!

Av Ann - 5 oktober 2010 11:09

I dag "lyser" solen med sin frånvaro, gömmer sig bakom vita heltäckande moln, 10,2 grader.

Presentation


Skriver om lite av varje, om livet i allmänhet och i Tällberg i synnerhet, runt djur, familj, böcker, trädgård, ekonomi, hälsa, mat, andlighet och annat som faller mig in.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards